Jako przedsiębiorca, z pewnością niejednokrotnie słyszałeś o możliwości uruchomienia franczyzy. Może jednak nie poświęciłeś jeszcze wystarczająco czasu, aby zastanowić się nad tym bliżej. A warto, bowiem jeśli Twój biznes prężnie się rozwija, istnieje znacząca szansa, że można go powielić, rozszerzając sukces na szerszą skalę. Franczyza otwiera przed Tobą taką możliwość, umożliwiając rozwinięcie sieci filii Twojej firmy, nie zmuszając Cię do osobistego angażowania się w każdą z nich. Jak więc funkcjonuje ten system i co powinieneś o nim wiedzieć?
Franczyza polega na nawiązaniu współpracy między dwoma różnymi przedsiębiorcami, którzy łączą siły, tworząc symbiotyczny układ biznesowy, przynoszący korzyści obu stronom. Jednakże, to nie jest prosty układ współpracy. W tym modelu, jedna strona, znana jako franczyzodawca, wnosi znaczące zasoby i wiedzę, której pragnie się podzielić z drugą stroną - franczyzobiorcą. Umowa łącząca ich nazywa się umową franczyzową.
Można by pomyśleć, że jest to dość niesprawiedliwe, ale nie można się bardziej mylić. Franczyzodawca nie jest altruistycznym mecenasem, ale doświadczonym przedsiębiorcą z klarowną wizją. Pozwala on swojemu partnerowi, franczyzobiorcy, prowadzić samodzielnie podobny biznes, ale pod warunkiem, że będzie to działo się pod jego marką i zgodnie z określonymi przez niego regułami. W zamian za udostępnienie swojego logo oraz ekspertyzy i doświadczenia, franczyzodawca zamierza czerpać regularne korzyści finansowe.
Nie chodzi tylko o finanse
Franczyzodawca, replikując swój biznes przez angażowanie zewnętrznych franczyzobiorców, także znacząco wzmacnia swoją globalną markę. Dzięki temu, marka staje się coraz bardziej rozpoznawalna, co z kolei zwiększa jej ogólną wartość.
Z drugiej strony, franczyzobiorca uzyskuje również szereg korzyści. Nowy partner wchodzi w z góry ustrukturyzowany i sprawdzony biznes, który umożliwia zarabianie pieniędzy od samego początku. Nie jest wymagane głębokie doświadczenie w branży, gdyż franczyzodawca zapewnia ciągłe wsparcie i doradztwo.
Należy pamiętać, że proces tworzenia biznesu, niezależnie od branży, jest często pełen wyzwań. Przedsiębiorcy muszą zainwestować znaczące ilości czasu, zasobów finansowych i podjąć ryzyko, aby osiągnąć sukces i zbudować rozpoznawalną markę. Jeśli już osiągnąłeś sukces i zbudowałeś prosperującą firmę, zdajesz sobie sprawę, że ta droga nie była łatwa. Dlatego, kiedy zdecydujesz się stworzyć system franczyzowy, z pewnością nie zamierzasz tego robić za małe pieniądze.
Naturalnie, nie każdy przedsiębiorca aspiruje do rozszerzenia swojej firmy poprzez tworzenie nowych oddziałów czy placówek w modelu franczyzowym. Niektórzy wolą rozwijać swoje placówki na własną rękę, zachowując swoje tajemnice handlowe i utrzymując pełną kontrolę. Przykłady takich różnych podejść można zaobserwować w przypadku sieci sklepów spożywczych Dino i Żabka, które zdecydowały się na odmienne ścieżki rozwoju.
Na pierwszy rzut oka, ekspansja własnych placówek może wydawać się bardziej rozsądnym rozwiązaniem niż zakładanie sieci franczyzowych. Niemniej jednak, powierzając innej osobie swoje tajemnice biznesowe, istnieje ryzyko, że nie będą one traktowane z należytym szacunkiem i zaangażowaniem. Co więcej, może się okazać, że franczyzobiorca postanowi zrezygnować z umowy, wykorzystując zdobytą wiedzę do stworzenia konkurencyjnej firmy, stanowiącej zagrożenie dla byłego franczyzodawcy. To najgorszy możliwy scenariusz, którego obawiają się wszyscy franczyzodawcy.
Jak ograniczyć ryzyko?
Jednym z głównych motywów jest dążenie do zminimalizowania kosztów i pracy, ograniczenie biurokracji oraz zwiększenie bezpieczeństwa operacyjnego. Franczyzodawca nie musi przejmować się kwestiami takimi jak wynajem lokali czy zatrudnianie pracowników, gdyż te obowiązki spoczywają na franczyzobiorcach.
Prowadzenie rozległej sieci własnych placówek wiąże się z ogromnymi kosztami i ryzykiem. W przypadku niepowodzenia, nagromadzone zasoby mogą zostać stracone. W przeciwnym razie, wejście w układ franczyzowy pozwala ograniczyć te ryzyka, zabezpieczając inwestycję i przekazując część obowiązków innej osobie. Chodzi tutaj o rozważne zarządzanie zasobami i unikanie nadmiernych kosztów.
Warto zwrócić uwagę, że każdy z biznesów musi być przygotowany do spełnienia szeregu konkretnych wymagań, aby stać się atrakcyjnym dla potencjalnych franczyzobiorców. Do tych wymagań należą przejrzystość i sprawdzone procedury, silna marka oraz przejrzysty i zrozumiały system prowadzenia biznesu.
Jeśli zatem Twoja firma spełnia te wymagania, być może warto rozważyć podjęcie tego kroku. Rozszerzenie swojego biznesu o franczyzę to nie tylko sposób na zwiększenie zysków, ale także na wzmocnienie swojej pozycji na rynku, a także na zbudowanie trwałej, globalnej marki.
Zanim jednak zdecydujesz się na to, zastanów się, czy Twój biznes jest gotowy na tak duże przedsięwzięcie. Ważne jest, aby odpowiednio ocenić swoje zasoby, a także potencjał rynkowy i konkurencyjność branży, w której działasz. Tylko wtedy, gdy spełnisz wszystkie te warunki, będziesz mógł z powodzeniem zbudować sieć franczyzową, która przyniesie sukces zarówno Tobie, jak i Twoim przyszłym partnerom.
Poznaj potencjalnych kontrahentów Nawiąż cenne kontakty biznesowe Pozyskaj wiedzę jak pomnażać i inwestować pieniądze